Maut matkailuelämyksiksi on Kauhajoen kaupungin hallinoima matkailun kehittämishanke, jota toteutetaan Kauhajoella, Teuvalla, Isojoella, Karijoella ja Kurikassa (pl. Jalasjärven alue). Hankkeen budjetti on 79 931,95 €, josta ELY-keskuksen myöntämä tuki on 63 945,56 €. Hanketta rahoittaa Leader Suupohja ja se on Euroopan unionin osarahoittama.
Ajankohtaista:
Hankkeessa ideoidaan ja työstetään paraikaa toimia eteläisen Etelä-Pohjanmaan ruokamatkailun verkoston kehittämiseksi sekä ruoka- ja elämysmatkareittien suunnitelmiksi.
Meneillään on myös toimijoille suunnattu kysely, jolla kartoitetaan toiveita ja ajatuksia miten ruokamatkailun kehittämistoimia olisi hyvä tästä jatkaa. Kaikki vastaukset ovat arvokkaita, kiitos jo etukäteen ajastasi! Tästä linkistä vastaamaan: Askelmerkkejä ruokamatkailun kehittämiseen eteläisellä Etelä-Pohjanmaalla
Hankkeessa aiemmin tapahtunutta:
Makuja & matkailua, tarinoita & toiveita reitittämässä-työpajakoulutukset järjestettiin keväällä 2025.
Maut matkailuelämyksiksi seminaari 13.2.2025
Maut matkailuelämyksiksi seminaari järjestettiin Kauhajoella, Sanssinkartanossa ystävänpäivän aattona. Paikalle kokoontui suuri joukko ruoasta, matkailusta ja kehittämisestä innostunutta kuulijaa. Seminaarissa kuultiin asiaa ruokamatkailusta sekä Maut matkailuelämyksiksi-hankkeesta ja myös tuloksia hankkeessa toteutetusta kyselytutkimuksesta ruoka- ja matkailutoimijoille. Seminaarissa kuultiin myös puheenvuorot Maistuvaa matkailua Ruokaprovinssissa-hankkeelta sekä Etelä-Pohjanmaan uudelta matkailumarkkinointiyhtiö Visit Seinäjoki Region Oy:ltä. Mielenkiintoisen kuultavan lisäksi tilaisuudessa saatiin maistella herkullisia makuja ruokamatkailun hengessä, kun tarjolla oli perinteisiä pohjalaisia makuja uudella twistillä tarjottuna.
Lisätietoja hankkeesta:
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa Etelä-Pohjanmaan eteläosan tunnettuutta osana ruokamaakuntaa ja Ruokaprovinssia tunnistamalla alueen erityisyyttä tuovia ruokatuotteita, matkailupalveluita sekä sisällyttää niitä osaksi aluemarkkinoinnin tarinaa. Reseptit, ruokatarinat, ruokaperinteet ja tuotteet tuodaan osaksi matkailuviestintää ja -elämyksiä. Hankkeen suorana kohderyhmänä ovat ruoka- ja matkailupalveluita tuottavat toimijat, joita kannustetaan verkostoitumaan ja kehittämään liiketoimintaansa sekä luontomatkailun että ruokamatkailun osalta. Toimijoille kohdennetaan ja järjestetään työpajoja ja asiantuntijatukea, joilla autetaan alueen ruokakulttuurin sisältöä tuottavia yrityksiä huomioimaan alueen ruokasanoman tuotekehityksessään ja tarinallistamaan oman tuotannon erityisyys. Hankkeessa kehitetään myös GEOfood-konseptin tarjontaa alueella ja viedään viestiä konseptista toimijoille. Myös vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat hankkeen tärkeitä teemoja, joista viestimiseen toimijoita kannustetaan.
Hankkeeseen on mahdollista tulla mukaan missä tahansa vaiheessa koko hankkeen käynnissä olon ajan. Osallistuminen hankkeen toimenpiteisiin on yrityksille ja muille toimijoille maksutonta.
Projektipäällikkö
Teija Koivisto