Hankkeessa on kehitetty alueen matkailua Kauhajoen, Teuvan, Isojoen ja Karijoen alueilla. Hankeaika on 1.1.2023- 31.12.2024 ja hanketta rahoittaa Etelä-Pohjanmaan liitto. Hankkeen suora kohderyhmä on Lauhanvuori-Hämeenkangas Geopark-alueen matkailu- ja hyvinvointi palveluja tuottavat aktiiviset ja kehityshaluiset yritykset ja yhteisöt, joiden toimintaan kuuluvat majoitus, ravintolapalvelut, tilavuokraus, liikuntapalvelut, neuvonta, opastus, ohjelmapalveluiden ja tuotteiden myynti ja kuljetuspalvelut. Välillinen kohderyhmä ovat alueen kasvavasta vetovoimasta, Geopark-matkailun lisääntymisestä ja vilkastuvasta palvelujen myynnistä hyötyvät yritykset, unohtamatta matkailuasiakkaita ja kuntia.
Hankkeen aikana on toteutettu mm. yrityshaastatteluita ja erilaisia tapaamisia ja työpajoja, joiden avulla alueen matkailu- ja hyvinvointiyritysten verkostoituminen ja palvelutuotteiden kehitys lisäävät alueen matkailupalvelujen tarjonnan tunnettuutta, toteutettu virtuaalisuutta lisääviä valokuvauksia, opintomatka sekä lisätty alueen palveluita näkyväksi erilaisille virtuaalisille alustoille. Hankkeen teemoja ovat esimerkiksi palvelujen tuotteistaminen ja digitalisoiminen sekä vastuullinen ja kestävä matkailu. Hankkeen digitaalisuuden työkaluina toimivat mm. Visit Finlandin Datahub sekä Outdooractive-sovellus.
Ajankohtaista hankkeessa:
Hankkeen tavoitteet on hyvin pitkälti saavutettu ja meneillään ovat hankkeen virtuaaliprojektin editointi, loppuraportointi ja muut paperityöt. Hankkeen toimenpiteisiin on osallistunut useita kymmeniä henkilöitä, kymmenistä Suupohjan alueen matkailu-, ravitsemis- ja hyvinvointialan yrityksistä ja yhdistyksistä. Kiitos kaikille aktiivisesta osallistumisesta, verkostoitumisesta ja palveluiden kehittämisestä!
Hankkeessa tapahtunutta:
Alueen toimijoille toteutettiin kevään ja kesän 2023 aikana haastatteluita, joissa kartoitettiin toimijoiden sen hetkistä tilannetta mm. tuotteistusosaamisen, digitaalisen löydettävyyden sekä toimijoiden keskinäisen verkostoitumisen osalta. Haastatteluihin osallistui lähes 50 yritystä, tulokset ovat olleet merkittävässä roolissa hankkeen toteutusta ja toimenpiteitä suunniteltaessa. Haastatteluissa ilmeni, että palveluita ja tuotteiden digitaalista löydettävyyttä täytyy parantaa. Runsaasti kiinnostusta osoitettiin myös verkostoitumiselle ja tuotteistamisen koulutukselle, sekä käytännön kuva- ja videomateriaalin tuottamiselle.
Kesän ja syksyn 2023 aikana hankkeessa tehtiin työtä alueen toimijoiden tietojen ja tuotteiden digitaalisille alustoille lisäämisessä. Visit Finlandin Datahubiin sekä Outdooractiveen saatiin lisättyä useita toimijoita ja heiltä merkittävä määrä tuotteita. Visit Finlandin Datahub on kiihdytyskaista kaikille matkailutoimijoille erityisesti kansainvälisille markkinoille. Outdooractive puolestaan on monipuolinen matkailu-, retkeily- ja reittisovellus, jolla on miljoonia käyttäjiä ympäri maailman. Sovelluksen reitit ja palvelut auttavat paikallisia asukkaita sekä matkailijoita suunnittelemaan lomaansa ja löytämään kiinnostavat kohteet ja palvelut myös LH Geoparkin alueelta.
Syystalvella 2023 suunniteltiin monipuolista työpajakokonaisuutta matkailutoimijoiden kehittämisen ja verkostoitumisen aloittamiseksi. Tammi-helmikuussa 2024 toteutettiin Timanttisia palvelukokonaisuuksia tuottamassa- koulutustyöpajat matkailu- ja hyvinvointipalveluita tuottaville yrityksille. Hankkeen järjestämät koulutukset tähtäsivät siihen, että saamme Suupohjan alueelta tuotteistettua monipuolisia palvelukokonaisuuksia erilaisille ryhmille ja aluemarkkinointiin. Tärkeää on, että saamme tehtyä näkyväksi useamman yrittäjän tarjontaa helposti kulutettaviksi ja löydettäviksi valmiiksi paketeiksi ja esitteiksi asti. Käytännössä koulutuksissa verkostoiduttiin ja tuotteistettiin palvelukokonaisuuksia, perehdyttiin markkinointimateriaaleihin sekä erilaisiin myynti- ja markkinointikanaviin, joissa sisältöä voi julkaista ja mitata tuloksia myyntieurojen lisäksi myös erilaisien sovelluksien avulla. Koulutuksissa tutustuttiin myös erilaisiin digitaalisiin sovelluksiin sekä tekoälyn mahdollisuuksiin tuotteistamisen ja markkinoinnin apuna.
Koulutukset toteutettiin Kauhajoella Ojalan Pakarissa ja Valkoisen Puun kahvilassa sekä Karijoella Villa Miiliassa ja Teuvalla Luonto Parrassa. Työpajoihin ilmoittautui osallistujia yhteensä 23 eri organisaatiosta ja työpajoissa oli paikalla noin 20 aktiivista osallistujaa ja keskustelijaa. Osallistujilta tuli hyvää palautetta työpajojen sisällöistä ja toteutuksesta ja monet kertoivat saaneensa virtaa ja uusia ajatuksia palveluidensa kehittämiseksi ja mikä tärkeintä he kertoivat tutustuneensa toisiinsa ja verkostoituneensa.
Timanttisia palvelukokonaisuuksia tuottamassa -työpajoissa nousi esiin toiveita työpajojen jatkamiselle ja uusille koulutusaiheille. Jatkotoimien selkiyttämiseksi toteutettiin kysely jatkotoimista toimijoille. Kyselyyn tuli runsaasti vastauksia ja se selkiytti jatkosuunnitelmia varsin hyvin. Kyselyn perusteella todettiin, että jatkamme työpajojen sarjaa keväällä 2024.
Timanttisia palvelukokonaisuuksia tuottamassa työpajoissa aloitettiin palvelukokonaisuuksien koostamista ja päästiin verkostoitumisessa hyvään alkuun. Keväällä 2024 jatkoimme työpajojen sarjaa Timanttia hiomassa- työpajoilla, joissa harjoiteltiin palveluiden paketointia, perehdyttiin someen, Johkuun ja erilaisiin sähköisiin matkailun verkostoalustoihin. Timanttia hiomassa -työpajat järjestettiin Kauhajoen kaupungintalolla 18.4.2024, 2.5.2024 ja 14.5.2024
Kesällä 2024 toteutettiin myös erilaisia toimijoiden tapaamisia ja työpajoja, joissa sorvattiin yhteen palveluita ja luotiin monipuolisia päiväohjelmia erilaisien matkailijoiden tarpeisiin. Niinikään kesällä 2024 järjestettiin myös Matkailua Suupohjan raitilta-kuvaukset, jonka tavoitteena oli tuottaa virtuaalista esittelymateriaalia alueen matkailupalveluista. Kuvaukset toteutettiin heinä-elokuussa ja valmiit materiaalit toimitetaan toimijoille syksyn 2024 aikana. Matkailua Suupohjan Raitilla-kuvauksia tehtiin yhteensä 30 kohteessa ja materiaalia saatiin sekä alueorganisaatioille käyttöön sekä toimijoille itselleen palveluiden löydettävyyttä parantamaan.
Hankkeen viimeisimpänä toimenpiteenä toteutettiin opintomatka Merikarvialle tiistaina 27.8.2024. Kyseessä oli päiväretki, johon ilmoittautui reilu 20 matkailu- ravitsemis- ja hyvinvointialan toimijaa ja kuntien elinkeinopalveluiden henkilöitä. E-P Liiton rahoittama Elämysten ekonomia Geoparkissa-hanke tarjosi matkan ohjelman, jokaiselle osallistujalle kuluja muodostui omakustanteisesta lounaasta sekä mahdollisista omista ostoksista.
Päiväretken aikana tutustuttiin useampaan yritykseen ja koettiin päivän aikana myös elämyksiä ja saatiib runsaasti ideoita, vinkkejä ja inspiraatioita omaan tekemiseen Suupohjan matkailun kehittämiseksi. Vierailukohteet olivat: Koivuniemen Herran MuuMaa, Eumer Fishing Center, Kalaliike Eljas Santa, Merry Camping sekä lounasta nautittiin Lankosken Köffillä.
Hankkeeseen on ollut mahdollista tulla mukaan missä tahansa vaiheessa ja osallistujia onkin eri toimenpiteisiin tullut mukavasti koko hankkeen käynnissäolon ajan. Osallistuminen hankkeen toimenpiteisiin on yrityksille ja muille toimijoille maksutonta.