Kauhajoella, Kurikassa, Teuvalla, Isojoella ja Karijoella on alkanut uusi matkailun kehittämishanke syksyn 2024 aikana jatkumona aiemmalle Elämysten ekonomia Geoparkissa-hankkeelle. Matkailun kehittämishankkeen teemana on tällä kertaa ruokamatkailu ja hanke kantaa nimeä Maut matkailuelämyksiksi. Hanketta rahoittaa Suupohjan Leader ja hanke jatkuu aina syksyyn 2026 saakka.
Etelä-Pohjanmaata kutsutaan myös Ruokaprovinssiksi, joten on luontevaa ottaa matkailun kehittämisen kärjeksi ruoka. Jokainen matkailija syö, vaikka ei lähtökohtaisesti olisikaan tullut alueelle ruoan perässä. Eteläisellä Etelä-Pohjanmaalla onkin runsaasti kahviloita, ravintoloita, ruokatuottajia, majoituspalveluita, pientiloja ja -tuottajia, jotka hankkeen avulla pyritään tuomaan aiempaa paremmin matkailijoiden tietoisuuteen ja löydettäväksi, kertoo hankkeen projektipäällikkö Teija Koivisto.
Hankkeen aikana järjestetään seminaareja, tapaamisia, koulutuksia ja työpajoja, joissa alueen ruokaperinteet ja -historia valjastetaan nykyhetkeen yhteistyöllä. Hankkeessa on jo tehty selvitystä haastattelemalla yrittäjiä ja toimijoita kyselytutkimukseen, jossa selvitettiin sekä palveluntarjontaa, että toimijoiden näkemyksiä alueen ruokakulttuuriin ja kärkinostoihin ruokamatkailua silmällä pitäen.
Hankkeen projektipäällikkö Teija Koivisto pitää tärkeänä, että matkailuun panostetaan ja sitä kehitetään paikallisesti, sillä vuoden alusta käynnistyi myös uusi maakunnan matkailumarkkinoinnista vastaava yhtiö, Visit Seinäjoki Region Oy. Yhtiö toimii matkailun alueorganisaationa edustaen koko Etelä-Pohjanmaata.
Hankkeen aloitusseminaari 13.2.2025
Maut matkailuelämyksiksi-hankkeen aloitusseminaari järjestetään Kauhajoella, Sanssinkartanolla 13.2.2025 klo 13.00 alkaen. Seminaarissa on luvassa yrittäjien ja toimijoiden kyselytutkimuksen tuloksia, Etelä-Pohjanmaan ruokamatkailuhankkeiden ja niiden toimenpiteiden esittelyä sekä tuoreita terveisiä Visit Seinäjoki Region Oy:n toiminnasta. Seminaari on kaikille kiinnostuneille avoin, mutta suunnattu erityisesti ruoka-alan yrityksille sekä aluekehittäjille ja -markkinoijille.
Kansikuva: Mirja Koivisto